Єдиним документом, що підтверджує статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи, учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС та надає право користування пільгами- є посвідчення

Позивач  звернувся до  окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнння неправомірними дії обєднаного управління Пенсійного фонду України щодо відмови у призначенні пенсії із зниженням пенсійного віку, відповідно до ст.ст.5455 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та зобовязати обєднане управління Пенсійного фонду України призначити Позивачу пенсію із зниженням пенсійного віку на 8 років, відповідно до вимог ст.ст.5455 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», починаючи з моменту його первісного звернення до органу Пенсійного фонду, а саме з 05.12.2017 року.

Протокольною ухвалою суду  залучено в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача – Департамент соціального захисту населення обласної державної адміністрації.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу  письмовим рішенням відповідача  було відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах пенсії з підстав (1) відповідачем (!)  встановлено, що нібито перебування в зоні відчуження є меншим періодом ніж 14 календарних днів (2) у відповідача  виникли сумніви щодо законності видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС категорії 2, та  законності видачі довідки №24/7809 відповідно до яких позивач отримав посвідчення 2 категорії учасника ЧАЕС.

Відповідач надав суду відзив, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в звязку з тим, що для призначення пенсії Позивачем представлено посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986-1987 році (категорія 2) серія А № 235605, видане обласною державною адміністрацією та копію довідки виданої управлінням хімічних військ №24/7809 про те, що Позивач виконував задачі по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС всього 16 днів.

Дослідивши матеріали справи, подані оригінали архівних документів для огляду в судовому засіданні, матеріали пенсійної справи, заслухавши пояснення, суд приходить висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоровя врегульовано Законом України від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі Закон 796).

Відповідно до ст. 55 Закону 796 особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування».

Учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС: які працювали з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року у зоні відчуження від 1 до 5 календарних днів, у 1987 році – від 10 до 14 календарних днів, у 1988 році – не менше 30 календарних днів, на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві – не менше 14 календарних днів у 1986 році пенсії надається пенсія із заниженням віку на 5 років.

Отже, як видно із процитованих норм, особам які працювали на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві – не менше 14 календарних днів у 1986 році, пенсія надається із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування».

Згідно з абз. 7 п.п. 5 п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів про призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, документами, які засвідчують особливий статус особи є: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09 березня 1988 року N 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи обєкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями) (при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»).

Згідно зі статтею 65 Закону 796 документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом є посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи».

Відповідно до п. 10 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого ОСОБА_5 Кабінету Міністрів від 25 серпня 1992 року № 501 (діяв на момент видачі позивачу посвідчення) посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС посвідчення видаються на підставі одного з таких документів:

а) посвідчення про відрядження в зону відчуження;

б) військовий квиток і довідка командира військової частини про участь в ліквідації наслідків аварії в зоні відчуження;

в) довідка про підвищену оплату праці в зоні відчуження (із зазначенням кількості днів і населеного пункту).

З аналізу наведених норм права слідує, що єдиним документом, що підтверджує статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи, учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС та надає право користування пільгами, встановленими Законом № 796-ХІІ, зокрема призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» або «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи». Довідки про період роботи (служби) у зоні відчуження, про евакуацію, відселення, самостійне переселення, про період проживання та роботи на забруднених територіях тощо є лише підставами для визначення в установленому порядку статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС або потерпілих від Чорнобильської катастрофи.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України в постанові від 23 травня 2018 року у справі № 398/3509/16-а (2-а/398/54/17).

Суд зазначає, що доводи представника відповідача про те, що в архівній довідці Галузевого Державного архіву Міністерства оборони України від 05.12.2017 № 7588/21-04-01, отриманій на запит  обєднаного управління Пенсійного фонду України, та на яку, як на підставу відмови у призначенні пенсії, спирається зазначене управління, зазначено інші дні роботи в зоні відчуження, не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії громадянину, оскільки він не є особою, відповідальною за збереження необхідних документів військової частини відповідними органами. Згідно з чинним законодавством відповідальність за незбереження документації на підприємстві, установі, організації, у даному випадку у військовій частині 55064, у складі якої приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, не може бути покладена на Позивачв, і він не повинен нести негативні наслідки незбереження таких документів у вигляді відмови у призначенні пенсії на пільгових умовах. Вищевказана довідка Галузевого Державного архіву Міністерства оборони України не скасовує архівну довідку від 12.03.1993 року № 24/7809, видану управлінням хімічних військ ПрикВО. Жодним нормативним документом на сьогодні не встановлено перевагу однієї довідки над іншою.

Крім того, факт участі Позивача в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи в цей же період підтверджено записом у військовому квитку НК №4812129, виконаним у 1987 році. У 1997 році тимчасовою комісією по перевірці правильності видачі посвідчень «Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильскій АЕС» ОДА, до складу якої входили представники Пенсійного фонду України та облвійськкомату, було перевірено та підтверджено правильність видачі вищевказаного посвідчення.

Крім того, як зазначалось вище, наявність у позивача посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є достатнім підтвердженням обставин, які дають право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Суд зазначає, що посвідчення позивача про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС недійсним не визнавалось, та такий його статус не оскаржується.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить переконання, що відмова у призначенні пенсії Позивачу суперечить вимогам законодавства. Таким чином, рішення комісії по розгляду питань, повязаних з призначенням/перерахунком/ та виплатою пенсій ОУПФУ про відмову у призначенні Позивачу пільгової пенсії за віком як учаснику ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, зі зменшенням пенсійного віку встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» та відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» є протиправним та підлягає скасуванню.

Детальніше:
http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/80534862

Please follow and like us: